Stres doslova zmenšuje váš mozek (7 způsobů, jak zvrátit jeho poškození)

Všichni víme, že život ve stresových podmínkách má vážné emocionální, dokonce i fyzické důsledky. Proč tedy máme takový problém podniknout kroky ke snížení hladiny stresu a zlepšení svého života??

Vědci z Yaleovy univerzity mají konečně odpověď. Zjistili, že stres snižuje objem šedé hmoty v oblastech mozku zodpovědných za sebekontrolu.

Prožívání stresu tak ve skutečnosti ztěžuje zvládání budoucího stresu, protože snižuje vaši schopnost převzít kontrolu nad situací, zvládat stres a zabránit tomu, aby se vám věci vymkly z rukou.

Začarovaný kruh, pokud vůbec nějaký existuje.

Ale nenechte se odradit. Snížit úroveň stresu není nemožné; chcete-li tento efekt zvrátit, musíte si jen zvládání stresu stanovit jako vyšší prioritu. Čím dříve začnete svůj stres účinně zvládat, tím snadněji zabráníte tomu, aby vám nečekaný stres v budoucnu způsobil škody.

„Největší zbraní proti stresu je naše schopnost vybrat si jednu myšlenku místo druhé.“ -William James

Naštěstí plasticita mozku umožňuje, aby se při nácviku nového chování poškozené oblasti formovaly, měnily a obnovovaly. Zavedení zdravých technik pro odbourání stresu tak může vycvičit váš mozek k efektivnějšímu zvládání stresu a snížit pravděpodobnost špatných účinků stresu v budoucnu.

Zde je sedm strategií, které vám pomohou napravit váš mozek a udržet stres pod kontrolou:

1. Řekněte ne

Výzkum provedený na Kalifornské univerzitě v San Francisku ukázal, že čím obtížnější je říkat „ne“, tím větší je pravděpodobnost, že se u vás projeví stres, vyhoření, a dokonce i deprese. Říci ne je pro mnoho lidí skutečně velkou výzvou. „Ne“ je mocné slovo, kterým byste se neměli bát vládnout. Když je čas říci ne, vyhněte se frázím jako „myslím, že nemohu“ nebo „nejsem si jistý“.“ Říci ne novému závazku ctí vaše stávající závazky a dává vám možnost je úspěšně splnit.

2. Odpojení

Technologie umožňují neustálou komunikaci a očekávání, že byste měli být k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Je nesmírně obtížné užít si bezstresovou chvilku mimo práci, když vám na telefon může kdykoli spadnout e-mail, který změní tok vašich myšlenek a donutí vás přemýšlet (čti: stresovat se) o práci.

Pravidelné vypínání vám pomůže udržet stres pod kontrolou a žít přítomností. Když se věnujete své práci 24 hodin denně, vystavujete se neustálému přívalu stresorů. Přinutit se k tomu, abyste byli offline, a dokonce..!–Vypnutím telefonu si tělo i mysl odpočinou. Studie prokázaly, že něco tak jednoduchého, jako je víkendová přestávka na e-mail, může snížit hladinu stresu.

Pokud je pro vás odpoutání se od pracovní komunikace ve všední dny večer příliš velkou výzvou, co takhle o víkendu?? Zvolte si časové bloky, ve kterých se odpojíte od internetu a budete offline. Budete překvapeni, jak osvěžující tyto přestávky jsou a jak snižují stres tím, že do vašeho týdenního rozvrhu vnášejí duševní náboj.

Pokud se obáváte negativních důsledků tohoto kroku, zkuste ho nejprve udělat v době, kdy je nepravděpodobné, že vás někdo bude kontaktovat – třeba v neděli ráno. Jakmile se s tím budete lépe smiřovat a vaši spolupracovníci začnou akceptovat čas, který trávíte offline, postupně rozšiřujte množství času, který trávíte mimo dosah technologií.

3. Neutralizujte toxické lidi

Jednání s obtížnými lidmi je pro většinu lidí frustrující, vyčerpávající a vysoce stresující. Své interakce s toxickými lidmi můžete kontrolovat tím, že udržíte své pocity na uzdě. Když se potřebujete postavit toxické osobě, přistupujte k situaci racionálně. Identifikujte své vlastní emoce a nedovolte, aby hněv nebo frustrace podnítily chaos. Zvažte také postoj a perspektivu obtížné osoby, abyste mohli najít řešení a společnou řeč. I když věci zcela vykolejí, můžete brát toxickou osobu s rezervou, abyste se jí nenechali strhnout k zemi.

4. Nedržte v sobě zášť

Negativní emoce, které se objevují při zadržování zášti, jsou ve skutečnosti reakcí na stres. Pouhé přemýšlení o události uvede vaše tělo do režimu „bojuj nebo uteč“, což je mechanismus přežití, který vás nutí vstát a bojovat nebo utíkat za kopce, když čelíte hrozbě. Když je hrozba bezprostřední, je tato reakce nezbytná pro vaše přežití, ale když je hrozba dávnou minulostí, zadržování tohoto stresu působí na vaše tělo spoušť a může mít časem zničující zdravotní následky. Vědci z Emory University totiž prokázali, že zadržování stresu přispívá k vysokému krevnímu tlaku a srdečním onemocněním. Držet se zášti znamená, že se držíte ve stresu, a emocionálně inteligentní lidé vědí, že se tomu mají za každou cenu vyhnout. Když se zbavíte zášti, nejenže se nyní budete cítit lépe, ale může se zlepšit i vaše zdraví.

5. Cvičte všímavost

Všímavost je jednoduchá, výzkumy podpořená forma meditace, která je účinným způsobem, jak získat kontrolu nad nezvladatelnými myšlenkami a chováním. Lidé, kteří pravidelně praktikují mindfulness, jsou soustředěnější, i když zrovna nemeditují. Jedná se o vynikající techniku, která pomáhá snižovat stres, protože vám umožní snížit pocit, že nemáte nic pod kontrolou. Všímavost vám v podstatě pomáhá přestat přeskakovat z jedné myšlenky na druhou, což vám brání v přežívání negativních myšlenek. Celkově je to skvělý způsob, jak zvládnout náročný den v klidu a produktivně.

6. Uveďte věci na pravou míru

Naše obavy často pramení z našeho vlastního zkresleného vnímání událostí. Než se tedy budete příliš dlouho zabývat tím, co řekl váš šéf na poslední poradě zaměstnanců, věnujte chvíli tomu, abyste se na situaci podívali z nadhledu. Pokud si nejste jisti, kdy je třeba tento postup provést, zkuste hledat náznaky, že vaše úzkost nemusí být úměrná stresoru. Pokud přemýšlíte v širokých obecných prohlášeních typu „Vše se děje něco špatného“ nebo „Nic se vyřeší“, pak musíte situaci přehodnotit. Skvělým způsobem, jak tento neproduktivní myšlenkový vzorec napravit, je vyjmenovat konkrétní věci, které se skutečně nedaří nebo nefungují. S největší pravděpodobností vás napadne pouze jedna nebo dvě věci – ne vše. Klíčem k zachování chladné hlavy je uvědomit si, že vaše pocity situaci zveličují a že rozsah stresoru je mnohem omezenější, než by se mohlo zdát.

7. Využijte svůj podpůrný systém

Je lákavé, avšak zcela neúčinné, pokoušet se řešit všechno sám. Chcete-li být klidní a produktivní, musíte si uvědomit své slabé stránky a požádat o pomoc, když ji potřebujete. To znamená, že využijete svůj podpůrný systém, když je situace natolik náročná, že se cítíte přetíženi.

Každý má v práci a/nebo mimo ni někoho, kdo je v jeho týmu, fandí mu a je připraven mu pomoci vytěžit z obtížné situace to nejlepší. Identifikujte tyto osoby ve svém životě a snažte se vyhledat jejich náhled a pomoc, když ji potřebujete. Něco tak jednoduchého, jako je mluvení o svých starostech, vám poskytne odreagování od úzkosti a stresu a poskytne vám nový pohled na situaci. Ve většině případů mohou ostatní lidé vidět řešení, které vy nevidíte, protože nejsou do situace tak emocionálně zainteresováni. Požádání o pomoc zmírní vaši úzkost a posílí vaše vztahy s těmi, na které spoléháte.

Skloubit vše dohromady

Jakkoli se tyto strategie mohou zdát jednoduché, je obtížné je realizovat, když je vaše mysl zahlcena stresem. Přinuťte se o ně pokusit, až se vám příště zatočí hlava, a sklidíte výhody, které přináší disciplinované zvládání stresu.

Jak zvládáte stres? Podělte se prosím o své názory v komentářích níže, protože se od vás učím stejně jako vy ode mě.