Váš pracovní stůl z vás dělá hlupáky

Vědci nedávno oznámili, že se vás váš pracovní stůl snaží zabít.

Podle New York Times, Vědci zjistili, že když celý den sedíme, „elektrická aktivita ve svalech klesá… vedoucí ke kaskádě škodlivých metabolických účinků,“ a bohužel ani pravidelné dávky cvičení nevyváží škody. Ale nyní se objevily nové důkazy o škodlivosti sezení. Nejenže kvůli tomu tloustnete, ale možná také hloupnete.

Sabine Schaeferové, vědecké pracovnice z německého Institutu Maxe Plancka pro lidský rozvoj, se nedávno zabývala vlivem chůze na pracovní paměť a zjistila, že chůze má na pracovní paměť. Vaše maminka vás možná varovala, abyste nechodili a nežvýkali žvýkačku zároveň, ale když Schaeferová porovnávala výkony dětí i mladých dospělých ve standardním testu pracovní paměti, když seděli, s výkony, když chodili, její výsledky byly v rozporu s maminčinou radou. Výsledky výzkumu shrnuje Research Digest Britské psychologické společnosti:

Hlavním zjištěním bylo, že výkonnost pracovní paměti obou věkových skupin se zlepšila, když šli zvolenou rychlostí, ve srovnání s tím, když seděli nebo šli pevnou rychlostí stanovenou výzkumníky. To se týkalo zejména obtížnějších verzí úkolu pracovní paměti a bylo to výraznější u dětí než u dospělých. Zdá se tedy, že toto je jasný případ toho, že duševní výkonnost je v situaci, kdy se jedná o dvě úlohy, skutečně vyšší.

Nebo jinak řečeno, místo aby vědci předpokládali, že chůze při přemýšlení rozděluje vaše duševní a fyzické zdroje, takže vám zbývá méně na to, abyste se věnovali každému z nich, ve skutečnosti zjistili „zvýšení vzrušení nebo aktivace spojené s fyzickou aktivitou… který pak může být investován do poznání,“ uvádí se v článku, který o výzkumu informoval. Chůze zvyšuje vaše zdroje energie, kterou pak můžete investovat do přemýšlení.

Proč neměla chůze „fixní rychlostí“ stejný vliv na pracovní paměť jako chůze preferovaným tempem subjektů výzkumu? Vědci spekulují, že „chůze fixní rychlostí, která byla u obou věkových skupin výrazně pomalejší než preferovaná rychlost, možná prostě nebyla dostatečně rychlá, aby zvýšila vzrušení dostatečně k dosažení účinku“, nebo že nutnost „věnovat určitou pozornost přizpůsobení rychlosti chůze rychlosti běžeckého pásu“ narušovala hlavní paměťový úkol.

Samozřejmě, že ne každou duševní činnost můžeme nebo bychom měli vykonávat při chůzi, ale tento nový výzkum posiluje nepotvrzené důkazy a další výzkumná zjištění, která naznačují, že být příliš pevně připoutáni k psacímu stolu škodí naší mysli i fyzickému zdraví. Věda ukazuje, že k tvůrčímu průlomu často dochází, když je naše mysl odpoutána od problému, s nímž se potýkáme, a proto se často stává, že při relaxaci ve sprše dostáváme skvělé nápady.

Vstát na procházku nebo si zaběhat je další způsob, jak dosáhnout takového prostoru v hlavě – koneckonců, fungovalo to u Einsteina i Charlese Darwina. (Pivo zřejmě také pomáhá.) Jiné studie prokázaly, že i pět minut venku v přírodě dokáže zlepšit náladu a sebevědomí.