Ve stresu? Vyzkoušejte tuto rychlou nápravu, na kterou odborníci přísahají

Ach jo, pomyslel jsem si – nutí nás vstát. Zhluboka se nadechněte. Natáhnout ruce ke stropu. Usmívejme se na své bližní.

Bude to jeden z těch rozhovorů.

Byl jsem na přestávkovém sezení Srikumara Rao „Jste připraveni uspět?“? Umění osobního mistrovství,“ na adrese Inc.‚s GrowCo conference v Nashvillu. Inc. Redaktor mi ráno poslal e-mail s prosbou, abych o přednášce napsal pro webové stránky.

Problém byl ale v tom, že jsem si předchozí večer až příliš užíval nashvillskou Honky Tonk scénu. Měl jsem kocovinu. Nechtěl jsem jít k dr. Raova přednáška, nebo kdekoli jinde.

Přesto jsem se vytáhl z postele a vydal se do kongresových prostor hotelu Omni. Místnost byla plná lidí. Vmáčkl jsem se na sedadlo vpředu.

„Lidi, budu se s vámi dělit o techniky a koncepty, které dramaticky změní každý aspekt vašeho života,“ začal Rao. Měl jemný indický přízvuk a lehce pomačkaný výraz roztržitého profesora, který se v duchu. „Stanete se efektivnějšími a výkonnějšími. Uděláte mnohem více práce, než jste si kdy mysleli, že je možné. Stanete se studnicí kreativních nápadů. Budete více inspirovaní a inspirativní, a co je nejdůležitější, ve vašem životě bude mnohem méně stresu.“

Velké sliby, pomyslel jsem si a potlačil jsem přivření očí. Mezitím tu začínalo být horko? Netrpělivě jsem zkontrolovala svůj telefon. Rao, profesor, který vedl kurzy na Columbia Business School, nyní přednáší po celém světě na konferencích, jako je TED, a vede Rao Institute, kde koučuje vedoucí pracovníky, jak zlepšit jejich štěstí a úspěch v práci, a to v hodnotě tisíců dolarů. Přesto jsem pochyboval, že mi toto sezení zlepší život o moc víc než můj původní plán: zůstat v hotelovém pokoji, schovat se pod peřinu a ošetřovat si pulzující hlavu.

Tohle bude dlouhá hodina, říkal jsem si.

Ale jak se ukázalo, Raova přednáška byla přesně o tom, co jsem v tu chvíli dělal já – co děláme všichni – necháváme běžící hlas v naší hlavě negativně ovlivňovat to, jak si prožívání života. „Je to jako nevítaný příbuzný, který se objeví ve vašem domě a vy ho nemůžete vyhodit.“ Víte, co se děje?. Co tedy děláte? Žijete svůj život navzdory tomu.“

Toto „mentální žvanění“ řídí většinu našich životů, tvrdil Rao, a přesto ho nikdy nezkoumáme. Nebereme v úvahu ani koncept „mentálních modelů“ – našich předpokladů o tom, jak svět skutečně funguje.

„Každý den se vám stane desítkykrát, že uděláte rozhodnutí [v důsledku mentálního tlachání a mentálních modelů] a ani si neuvědomíte, že jste o nich mohli rozhodnout,“ řekl Rao posluchačům.

Už jen to, že si uvědomíte, že tyto koncepty fungují, snižuje stres, řekl Rao. A jakmile si uvědomíme, že máme moc změnit to, jak přemýšlíme o světě kolem nás a co nám ten hlas říká, můžeme začít zmírňovat své vlastní utrpení.

Jako příklad uvedl techniku, kterou doporučuje lidem, kteří mají v noci problémy se spánkem, ale která funguje i ve spoustě jiných situací.

Tady je: Místo toho, abyste se zabývali třemi nebo čtyřmi věcmi, které vám obvykle nedají spát, zvažte „40 nebo 50“ věcí, které se daří. Zastavte se a pociťujte vděčnost za každou z nich.

Už jen toto cvičení přeruší myšlenkové štěbetání, naruší mentální model, který vám říká, že jste v průšvihu, a uvolní vás. „Když se vám něco stane, utrpení nezačíná. Utrpení začíná v okamžiku, kdy označíte špatnou věc – jako něco, co je špatné,“ řekl Rao.

Vyzkoušel jsem to.

Kocovinu mi to nevyléčilo, ale díky cvičení jsem se s bolestí vypořádal o něco snadněji. Pomohlo to téměř stejně jako sklenice ledové vody, kterou jsem si poté vzal ze džbánů v zadní části místnosti. Hej, jsem vděčný, že někoho napadlo je tam dát.