Všichni vedoucí pracovníci mají úzkost. Tady'je, jak se s tím vypořádávají ti nejlepší

V seriálu HBO Křemíkové údolí, Generální ředitel startupu Richard Hendricks hodně zvrací. Zvrací do odpadkového koše poté, co dostal nabídku na akvizici od dravého konkurenta, a znovu, když má přednést inspirativní projev před 50 nepřátelsky naladěnými programátory.

Po jedné takové epizodě navštíví Hendricks zdravotní kliniku. „Byl to jen obyčejný záchvat paniky,“ řekne mu lékař. „Vítejte v Silicon Valley. S lidmi, jako jste vy, se setkáváme neustále.“

Není překvapením, že úzkost je mezi podnikatelsky nadanými lidmi běžná, říká Sarah Wilsonová, autorka knihy „Úzkost z podnikání“ Nejdříve uděláme zvíře krásným: Nová cesta skrze úzkost. „Jde o funkci mozku: jejich schopnost přemýšlet nad rámec přímých dat a hyperkonektivitu,“ říká Wilson. Lidé s vysokou úrovní úzkosti „jsou schopni přemýšlet velmi široce o více myšlenkách najednou, což se samozřejmě hodí pro vytváření podniku“.“

Čtyřiačtyřicetiletá Wilsonová je sama podnikatelkou, nedávno uzavřela šest let starou wellness stránku IQuitSugar.com. (Wilsonová říká, že firma s dvaceti zaměstnanci byla zisková, ale ona odešla, protože ji vyhlídka na rozšiřování odradila.) Úzkost jí byla diagnostikována ve 12 letech, desítky let se potýkala s obsedantně-kompulzivní poruchou, bipolární poruchou a depresemi. Zároveň si vybudovala působivou kariéru, která zahrnovala i působení v roli redaktorky australské edice časopisu Cosmopolitan a hostitelé MasterChef Austrálie.

Kniha se zrodila z Wilsonové poznání, že úzkost není vodou, která zalévá její oheň, ale naopak podpalovačem, který ho podněcuje. Místo toho, aby se krčila pod postelí, poháněly poruchy Wilsonovou k činům: odvážným, někdy až nebezpečným. Říká, že to byla porucha, která ji přiměla mluvit před tisícovým publikem a podnikat osamělé noční túry po lesích. „To všechno bylo naprosto snesitelné ve srovnání s rozčilováním a úzkostí – s těmi sračkami, které si vymýšlím v hlavě,“ říká. „Mnoho lidí s úzkostnými poruchami se prodlužuje do situací, které by jiní označili za stresující. Musí se dotknout plamene.“

To podle ní platí pro mnoho podnikatelů, pro které je nečinnost mučivá. Posedlost budoucností, které se trpící bojí, také předurčuje úzkostlivce ke spuštění života. Podnikatelé „se neustále nadměrně zabývají věcmi, které by se mohly stát,“ říká Wilsonová. „Vidí, co je čeká.“

Jestliže však úzkost může podnítit podnikatele, může také zkomplikovat některé základní povinnosti vedoucího pracovníka. Wilson nabízí čtyři návrhy, jak tuto bestii zkrotit.

1. Omezte svá rozhodnutí.

Rozhodování vyčerpává zejména úzkostné lidi, kteří mohou být ochromeni rozhodováním. „Pokud přetěžujete rozhodovací část svého mozku, můžete vyvolat úzkost,“ říká Wilson. „A pokud jste úzkostní, je pro vás téměř nemožné se rozhodnout.“ Problém se ještě prohlubuje, protože banální rozhodnutí mohou úzkostné lidi stresovat stejně jako závažná rozhodnutí.

Utopení „kotvy jistoty“ v průběhu dne – například nošení stále stejného stylu obleku nebo objednávání stejného oběda – „zabraňuje opotřebení této části mozku, takže nedochází k únavě z rozhodování,“ říká Wilson. Pro obchodní rozhodnutí doporučuje požádat zaměstnance, aby vám předložili problém a tři možná řešení. „Uměle je zužujte, jak jen to jde,“ říká.

2. Neděste je.

Wilsonová přirovnává úzkost k chůzi životem s miskou plnou vody, kterou se snažíte nevypláchnout na sebe nebo na lidi, na kterých vám záleží. Mezi tyto lidi patří i zaměstnanci, kteří mohou být při pohledu na ustrašeného vůdce otřeseni nebo demoralizováni.

Pokud nedokážete komunikovat s vojáky alespoň se zástěrkou klidu, nechte to na někom jiném. „Úzkostní podnikatelé, pokud jsou chytří, zaměstnají generálního ředitele nebo někoho jiného, kdo se o to postará,“ říká Wilson. I komunikace mezi čtyřma očima může být obtížná. „Když je vaše úzkost super silná a vy jste se dostali do spirály kaskádovitých myšlenek, někdy ze sebe nemůžete dostat ani slovo,“ dodává. Za těchto okolností radí, abyste si na nějaký den odskočili, abyste se znovu soustředili a přeskupili. Dobrým lékem je také procházka: „Zklidňuje úzkostnou část mozku.“

3. Přejmenujte ji.

Úzkost je velmi podobná vzrušení, říká Wilsonová. Obě vyvolávají stejnou biologickou reakci vzrušení. Lidé trpící úzkostí si mohou vybrat, jak si tuto reakci vyloží. Takže pokud se před prezentací třesete, „řeknete si: ‚Asi jsem úzkostná. Ale já se rozhodnu vnímat to jako vzrušení,“ navrhuje. „Pokud si jednoduše řeknete slova: ‚Jsem nadšený‘, pak budete.“

4. Mějte strategii odchodu.

Wilsonová radí stanovit si spouštěcí bod – například určitou úroveň finančního zabezpečení -, který vám řekne, kdy máte firmu prodat nebo ukončit činnost. V opačném případě, říká, „je vaše představa taková, že můžete pokračovat a pokračovat, dokud se neocitnete ve slepé uličce“.“